Wednesday 21 January 2009

Despre scris si altele

Mama m-a intrebat astazi daca mi-am inceput romanul. M-a amuzat foarte tare intrucat pana acum ma intreba daca mi-am terminat disertatia. Cred ca s-a obisnuit cu mine sa scriu tot timpul la ceva. Si probabil ca s-a obisnuit si cu faptul ca sunt si foarte lenesa (atribut pe care de cand am citit Ghidul Lenesului nu il mai consider negativ, ci apanajul celor care gandesc - tot o forma de autoincurajare, desigur). Presupun ca ma consolez cu faptul ca si Caragiale a fost un scriitor foarte lenes, dar nu mai putin genial. Nici nu ma mir ca a preferat sa scrie schite si in cel mai bun caz nuvele.

Ma gandesc la scriitorii gen Sadoveanu care au publicat zeci de romane. Si Eco e un scriitor foarte prolific, Dostoiesvki nu se multumea niciodata cu putin, Tolstoi nici atat. Presupun ca asemenea "super-productii" necesita o forma mentala deosebita, in genul sportivilor de performanta, al celor care alearga la maraton an de an. Eu ma vad mai degraba ca pe fotbalistul care are un sezon sau doua de glorie, insa ramane in constiinta colectiva prin faptul ca a avut un acel "je ne sais quoi", sau cel putin asa imi place sa cred. Pana una alta, trasandu-mi propriul caracter "autoricesc" poate reusesc sa imi pun la punct abilitatile de a trasa alte caractere.

I-am invidiat intotdeuna pe actori. Cred ca sunt genul de om care nu ajunge niciodata prea departe, din pricina prea multor optiuni pe care ti le ofera viata si a prea putinului timp de a le incerca pe toate. Actorii inseala cumva neputinta asta prin rolurile pe care le joaca, isi dau voie alter ego-urilor sa transpara uneori in personajele pe care le interpreteaza. Parerea mea e ca actorii sunt printre cei mai norocosi oameni: se refuleaza in public si mai sunt si felicitati pentru asta. Presupun ca regula asta e valabila si pentru scriitori. Cu atat mai mult, ma vad nevoita sa merg pe drumul acesta. Sunt o fiinta care sufera prea mult de neputinta de a fi peste tot in acelasi timp. Poate a scrie si a inventa ma va ajuta la randul meu sa refulez.

4 comments:

  1. haha asta e asa de buna incat am uitat ce voiam sa spun! in fine.. toata situatia imi evoca fix cartea pe care o citesc acum si care e foarte inspirationala - jonathan safran foer... talk to you soon. poate cand confectionezi primul capitol!

    ReplyDelete
  2. Ah mi-am adus aminte.. Eu cred ca scriitorii sufera de preaplin in timp ce actorii sufera de preagol. Altfel nu ar fi asa de disponibili sa intre in alt personaj si s-ar face scriitori sau scenarisi.
    In al doilea rand, cred ca trebuie sa incepi asa cum stii si vezi unde te duce. Daca esti destul de dezorganizata inseamna ca ai destule resurse sa fii o scriitoare buna. :) Si te ajuta si ce am vazut pana acum, so go on! Cum spuneam, asteptam confectionarea primului capitol (blame it on the book I'm reading).

    ReplyDelete
  3. Foarte interesanta chestia cu preagolul. Cu siguranta ai dreptate, nu m-am gandit la asta pana acum!
    As vrea sa citesc si eu cartea asta care te-a inspirat asa de tare. Sper sa o gasec pe aici, daca nu mi-o iau din Romania.
    Pe curand! Cu drag iti trimit primul capitol! :)

    ReplyDelete
  4. Cartea de care zic (http://en.wikipedia.org/wiki/Everything_Is_Illuminated) se leaga de momentul tau de dezordine si de cautare. Bine, si de "confectionat" :) E o carte minunat scrisa si minunat tradusa..

    Astept capitolul; poate ma apuc sa traduc si eu, ca in PR povestile nu sunt intotdeauna amuzante :D.

    ReplyDelete