Thursday 21 May 2009

Totul este iluminat

Raluca, iti multumesc ca mi-ai recomandat aceasta carte. Mi-a placut din multe puncte de vedere. Mi-a placut stilistic enorm, mi-a placut tehnic si mi-au placut anumite problematici dezbatute, cum ar fi cele 613 tristeti ale lui Brod, dintre care amintesc cateva care mi-au atras atentia in mod deosebit:

"... tristetea de a termina o carte (asta am simtit-o si eu de cateva ori recent), tristetea de a avea optiuni, tristetea nelamuririi, tristetea de a-ti aminti, tristetea de a fi trist in fata parintelui tau, tristetea unei conversatii proaste, tristetea lui ar-fi-putut-fi, tristetea de a simti nevoia sa creezi lucruri frumoase, tristetea umorului, tristetea iubirii fara scapare..."


Lumea cvasi-ireala din Trachimbrod, portretizarea locuitorilor de-a lungul generatiilor si atmosfera de basm, imi amintesc de "Veacul de singuratate" al lui Garcia Marques. Nu e neaparat genul meu de poveste, genul care mi se lipeste de suflet a o pleura, ci genul care mi-a stors lacrimi pe alocuri (subiectul atinge un crescendo greu de prevazut la inceputul lecturii) si a nascut admiratie pentru un autor inzestrat scriitoriceste.

Onomastica e grozava, simbolistica, dialogul dintre sacru si profan, atentia pentru detaliu, universalitatea tragediei umane...

Ma tem ca lista de tristeti este mai degraba infinita si daca imi dati voie am sa adaug si eu cateva: tristetea de te recunoaste inferior, tristetea vinovatiei, tristetea prieteniei, tristetea dorintei de a fi in alta parte, tristetea sfarsitului...

1 comment:

  1. Ma bucur ca ai ajuns la ea, de mult n-am mai citit o carte cu hohote de ras si cu carne stransa pe mine.. Si daca imi mai permiti o recomandare, go for the movie as well. Nu o sa gasesti in el tot ce ai citit in carte (nici pe departe), dar e minunat. De fapt, eu mai intai am vazut filmul si apoi am citit cartea.. Enjoy!

    ReplyDelete